Monday, January 30, 2012

BIRO SAKA - THE ADJUSTMENT BUREAU


Dalam masyarakat Indo-Melayu (Nusantara), saka adalah jin yang disebut menjalin perjanjian hidup dengan manusia yang bersekutu. Melalui perjanjian ini, manusia dan jin tersebut memeterai kontrak saling lindung-melindungi dan ia mestilah berterusan untuk diwarisi oleh generasi seterusnya. Namun jika kontrak dilangggar, maka salah satu pihak akan menerima padah... dan selalunya manusia. Bagaimanapun dalam era moden sekarang ini, permainan saka dalam masyarakat tersebut semakin dilupuskan dan tidak mustahil dengan tindakan ini, golongan jin semakin hilang kelebihannya mendampingi manusia secara rasmi. Namun di negara Barat, fenomena ini dilihat dalam perspektif yang lebih terkini...



"For six hundred years we taught you to control your impulses with reason, then in 1910 we stepped back. Within fifty years, you'd brought us World War I, the Depression, Fascism, the Holocaust and capped it off by bringing the entire planet to the brink of destruction in the Cuban Missile Crisis. At that point a decision was taken to step back in again before you did something that even we couldn't fix. You don't have free will, David. You have the appearance of free will."
— Thompson

Tetapi itu tidak bermakna jin adalah makhluk yang pendek akal dan tidak mampu melihat kemampuan lain dalam mendominasi kawalan ke atas manusia. Justeru jika mereka kehilangan peluang untuk bersekutu secara langsung, mereka masih ada kelebihan untuk mengawal gerak-geri manusia termasuk mengacau takdir cinta seperti yang dilakukan ke atas David Norris dan Elise Sellas melalui Biro Penyelarasan (The Adjustment Bureau) mereka!


Ada pepatah mengatakan insan yang terpilih adalah seseorang yang mampu mengubah dunia kerana bakat yang diperolehinya, dan gerak-geri insan sebegini adalah yang paling diperhati oleh alam semesta (lebih hebat daripada wartawan/paparazzi!) terutamanya bagi golongan makhluk penyesat. Atas kelebihan itu, insan ini turut menjadi perhatian masyarakat jin dan diantara mereka ingin menjadi saka kepada insan tersebut. Namun jika insan tersebut tercipta untuk tidak dikuasai oleh saka, maka setiap takdirnya akan diganggu-gugat bagi memastikan matlamat menguasai kelebihan insan ini akan tetap terlaksana.


Alam jin dewasa seiring dengan kedewasaan umat manusia hingga tertubuhnya biro saka alaf baru. Jika kita anggap kemampuan mereka melemah, itulah ada sangkaan kita semata-mata kerana janji mereka akan terus dikota selagi umat manusia masih makhluk yang terhebat di muka bumi ini berbanding makhluk-makhluk yang lain.

"It is a surprise. Such political promise, his compelling story. He grew up in a rough neighborhood in Brooklyn, he overcame the loss of his entire family. His mother and his brother when he was ten, his father before he got to high school. He got over that. He had such promise." — Mary Matalin.
Salah satu misi biro saka ini ialah melihat potensi-potensi manusia yang ada ciri-ciri kepimpinan yang tinggi untuk dinodai hala tuju mereka ke arah yang tidak baik, agar perubahan akan terus kepada merosakkan nilai-nilai kemanusiaan. Jika tidak dapat telus kepada mereka secara interaksi langsung, biro ini akan cuba mengusik takdir mereka agar matlamat biro untuk membawa kepimpinan manusia ke arah kehancuran dan dominasi kesesatan menjadi kenyataan.

"But here's the problem, this isn't even my tie. This tie was selected for me by a group of specialists, in Tenafly New Jersey, who chose it over fifty six other ties we tested. In fact, our data su...suggests that I have to stick to either a tie that is red or a tie that is blue. A yellow tie made it look as if I was taking my situation lightly and I may in fact pull my pants down at any moment. A silver tie meant that I'd forgotten my roots. My shoes, you know shiny shoes we associate with a high priced lawyers and bankers. If you want to get a working mans vote you need to scuff up your shoes a little bit, but you can't scuff 'em so much that you alienate the lawyers and the bankers, cause you need them to pay for the specialist back in Tenafly." — David Norris
Salah satu kelemahan manusia ialah cinta, dan kekuatan biro saka dalam menyesatkan manusia adalah menyesatkan rasa cinta mereka. Biro ini tahu bahawa kekuatan jahat seorang manusia sebagai pemimpin mudah dinyalakan dengan membuat mereka gagal dalam bercinta lalu memilih seorang pendamping (cinta alternatif) yang disenangi dalam melempiaskan nafsu mereka ketika jiwa tertekan. Maksudnya, seorang manusia berjiwa kepimpinan yang patah hati kerana gagal bercinta, senang dihasut untuk memilih pasangan lain yang lebih disenangi dalam memuaskan nafsu seks mereka agar sentiasa rileks dalam menyusuri dunia kepimpinan yang lebih 'bernikmat dunia' berbanding 'nurani yang murni'; yang penting pasangan mereka itu juga mempunyai ideologi yang sama seperti yang diharapkan oleh biro.


Namun tidak semua manusia yang mempunyai kelebihan pada dirinya suka mengheret kelebihan itu ke arah yang boleh meluputkan jati dirinya sebagai manusia biasa; yang ingin dicintai dan mencintai setulus hati. Justeru ada diantaranya sanggup turun ke bawah untuk naik kembali bersama yang tercinta...

"Okay, I can go through this door, alone. You'll never see me or the people chasing us again. Or you can come with me, and I don't know what's on the other side, but I'd know you'd be next to me. And that's all I wanted since the minute I met you."
— David Norris


"Most people live life on the path we set for them, too afraid to explore any other. But once in a while people like you come along who knock down all the obstacles we put in your way. People who realize freewill is a gift that you'll never know how to use until you fight for it. I think that's the chairman's real plan. And maybe, one day, we won't write the plan. You will."

— Harry Mitchell

No comments:

Post a Comment